Ha?

Ha?

Thursday, April 4, 2013

Meraih, Mengadu, Menagih

Meraih, Mengadu, Menagih

By : Katak Ungu

Nama, Zurina, umur 20 tahun, status, Single dan masih mencari. 
Dah dapat dah satu, meraih. 
Meraih simpati untuk mendapatkan cinta. 
Ah, selama aku 20 tahun hidup ni, tak pernah jumpa cinta sejati, setakat ni hanya lelaki yang menunggu untuk memainkan perasaan perempuan sahaja.

Tapi aku ni lain, selama aku hidup, aku memerhatikan sahaja.
Memerhatikan gerak geri manusia yang tak ada perhentiannya.
Di sana ada pasangan yang dilamun cinta tapi tidak sah ikatannya,
Lagi satu ada pasangan yang dilamun cinta tetapi mempunyai ikatan yang sah.
Ah istimewanya hubungan itu.

Sambil mendengar lagu aku pun sibuk berjalan lagi,
Tiba juga aku di tempat aku timba ilmu, aku masukkan beg dalam loker,
"Ah beratnya," mengomel aku.

"Oit, dah lama tunggu?," tanya aku.
"Dah lama dah, setahun rasanya, kau dari mana ni?," tanya Suzina.
"Aku dari luar ha, jalan-jalan hidup udara, biasa lah hidup single ni. Mana teman lelaki kau?," balas aku.
"Sedihnya ayat, ada je ha dekat bilik, tengah tidur," balas Suzina.

Ha, tu la dia yang kedua mengadu, hanya kepada Suzina sahaja aku mengadu.
Siapa lagi yang sanggup melayan perangai aku yang kasar ni?
Sebab tu lelaki pun tak berani nak dekat.

"Jom ah balik, dah malam dah ni," ajak Suzina.
"Jom," balas aku.

Teman bilik aku ada tiga orang, tapi aku ni pendiam jadi tinggal la aku dengan laptop dan handsfree.
Sedar tak sedar, ada satu perkara wajib yang aku tak lakukan lagi.

'Allahu Akbar'
Selesai aku memberi salam aku terus berdoa "YA ALLAH YA TUHANKU, PILIHKAN DAKU SUAMI YANG SOLEH, DIA DATANG MEMINANGKU DAN MENGAHWINKU SERTA JADIKANLAH DIA SAHABATKU DI DUNIA DAN DI SYURGA".

Meleleh air mata setelah aku mengaminkan doa itu.
Aku juga terbayangkan wajah ibu bapa ku yang tiada lagi di muka bumi ini.

Aku meraih kerana perlukan teman, mengadu kerana tiada teman dan menagih untuk cinta mutlak.

TAMAT

1 comment:

  1. perghhh...sedih baca bila tak tidor lagi...pukul 5.44am nihhh...

    ReplyDelete