Ha?

Ha?

Thursday, April 18, 2013

Gila dimainkan hati #1

Oleh : Katak Ungu

Permulaan bicara

Bila berbicara, aku dikatakan gila, bila bercakap aku ditutupkan mulutnya, bila tergelak, semua berpaling arah daripada aku.

“Kak, dah makan?,” tanya nurse.

Aku hanya mampu mengangguk, tanda sudah walhal aku belum makan lagi tetapi sudah rasa kenyang.

Kenyang dengan kebosanan hidup? Ataupun kenyang dengan permainan hati?

Ketika aku disorong oleh nurse, aku hanya memandang terus ke balkoni.

Memandang terus ke arah pesakit-pesakit yang sedang ketawa ataupun menjadi seperti aku.

Aku bukan gila, tambahan lagi tidak siuman, aku tahu yang aku ni normal tapi manusia sudah melabelkan aku sebagai kurang siuman.

Apa yang aku boleh buat jika sudah di bicara macam itu? Senyap dan kaku.

Jika ada pelajar yang datang ke sini dan ingin melakukan aktiviti amal, aku hanya senyap dan tidak akan ada sesiapa yang berani mendekati aku.

Tetapi hari ini berubah, ada seorang pelajar perempuan, bertudung dan manis raut wajahnya mengingatkan aku kepada zaman muda aku dahulu.

“Nama saya Ros, saya dari Universiti Teknologi Mara, mak cik namanya siapa?,” tanya dia.
“Nama makcik Hayati,” jawap aku.

Selepas itu aku terpandang wajah nurse yang selalu menjaga aku, dia tersenyum bagaikan gembira kerana akhirnya aku bersuara.

Bersambung . . .

No comments:

Post a Comment