Ha?

Ha?

Monday, April 22, 2013

Gila Dimainkan Hati #2


Cerita cinta tidak kesampaian

“Mak cik Hayati, kenapa berada di sini?, “ tanya Ros.

Aku tersenyum sinis ketika ditanya sebegitu rupa.

“Sangat direct anak muda ini,” kata aku di dalam hati.

 Aku dan Ros bercerita di depan taman bunga yang terdapat di situ.

“Mak cik tiada siapa dalam dunia ini, hati ditipu, hati dah lelah, hati dah bosan,” kata aku.

Aku dahulu bijak orangnya, ibu bapa gembira tidak terhingga kerana satu-satunya anak mereka yang berjaya dan boleh dikatakan disanjung oleh penduduk kampung aku.

Orang dahulu, STPM pun sudah dikira pandai, apatah lagi aku yang mengambil jurusan kedoktoran sebagai pilihan pertama dalam hidup.

Sepandai-pandainya diri aku, ada perkara yang aku  kurang pandai, tentang cinta.
Sepanjang aku belajar, aku boleh dilabelkan sebagai keseorangan walaupun ada rakan sekelas yang sering menegur aku.

Sampai satu masa, aku ditegur oleh seorang lelaki.

Namanya Hashim, orangnya tinggi lampai, kacak dan diminati oleh semua kaum hawa di tempat aku menimba ilmu itu.

Aku pelik kenapa dia menegur aku.
“Ye, boleh saya bantu?,” tanya aku.

“Awak Hayati kan? Saya ada sesuatu nak tanya awak. Sibuk tak malam ni?,” tanya Hashim.

“Saya kena selesaikan kerja saya dahulu, kenapa awak tanya?,” dengan kepelikan di raut wajah aku, aku bertanya.

“Saja, nak bawa awak pergi makan, mungkin?,” dia berkata.

“Sorry, ajak perempuan lain ya,” kata aku dan terus berjalan ke tempat tujuan aku.


Bersambung . . .

No comments:

Post a Comment